söndag 7 december 2008
Att generera trafik
Jag fick ett uppdrag av SVT webb. De ville veta hur de kunde skapa mer trafik till den relativt nystartade film och drama- sajten. Med tanke på att det skulle bli ett litet sidoprojekt, till ordinarie praktik, under ett par veckors tid blev det dock svårt att hinna göra en så omfattande research att specifika lösningar för film och drama blev möjliga att presentera. Istället kom presentationen att handla om närvaro på internet ur ett lite större perspektiv. Hur SVT, som mediehus, kan skapa mer trafik till sina sajter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
9 kommentarer:
Det var många bra tips.
Men jag tycker nästan de har missat den viktigaste trafikkällan. Pay-per-klick. Då syftar jag främst på Google Adwords.
Det finns helt enkelt ingen annan metod som låter dig få så väl inriktad som pricksäker trafik av köpare till dina webbplatser ca 5 minuter efter att du startat dina kampanjer.
Alltför många fokuserar 100% på att skapa 'gratistrafik' som SEO mm.
Men frågan man skall ställa sig: "Skulle du spendera 1000 kronor på att köpa trafik om du tjänade 5000 kronor?"
Här är en sida på svenska som tar upp detta. http://www.skapatrafik.com
Tack för kommentaren! Ja pay-per-klick är effektivt. Jag valde dock att inte ta med det då jag kände att det inte är något för SVTs programsajter utan bättre lämpat för kommersiella företag.
// Johanna
Det där gick ju som en dans ;) *stolt kollega*
snyggt! men vad gör nicke nyfiken där? jag fattar liksom inte kopplingen. hälsningar lars carlén
Grymt bra pressentation! Håller med jonas om adwords men inte om att det tar 5 minuter. Det tar ett bra tag att skapa en framgångsrik addwordskampanj men det är effektivt.
Johanna:
Bland de bästa presentationerna jag sett på svenska språket gällande SEO och sociala medier.
Jag skulle diskuterat en sak till...fantastisk copy/packetering av texter. Det är väldigt underskattat.
Vi lär oss tidigt värdet av texter eftersom hela skolan går ut på texter. Vi är sämre på att förstå bilder och dess symbolik(innan folk kunde läsa kommunicerade man med bilder mkt mer och folk förstod symboliken i det)
Men för SVT är detta faktikst en detalj då det är rörliga bilder som gäller. En sida för copy så kunde din presentation visats för alla företag/organisationer.
Du har en stående inbjudan till lunch med mig. Blev väldigt nyfiken på din hjärna!
/CR på Disruptive.nu
Grym presentation!
Jag blev väldigt imponerad både av det här och mycket annat du skrivit.
Inte bara sådant som pekar på direkt verksamhetskunskap utan också dina mer allmänna åsikter. Du har tror viss naturlig talang för området.
Det är sällan man hittar en blogg i det här ämnessegmentet på svenska som jag tycker är i närheten av läsbar. Men det är din.
Jag ska läsa mer av bloggen i morgon och sedan ta och tipsa om sådant som är relevant i mitt svenska media nätverk.
Stort lycka till med den framöver!
/Hans
PS
Kring kommentarer kan du numera på Blogger ordna så att kommenteringen sker på samma sida som bloggpostningen. Så slipper man helt pop-up fönstren.
Du har en liten guide på min blogg. Titta i högermarginalen efter ämnessidan för Blogger-tips.
Väldigt lätt att införa!
Och så mycket enklare när man ska kommentera.
PS II (heter det DS?)
Du har ju säkert en lång och framgångsrik karriär framför dig inom området. Kanske skulle du ta och sätta en egen domän på din blogg för framtiden så att säga?
Det är väldigt enkelt med Google Blogger som du använder. Använd den DNS-försäljning Blogger har i gränssnittet så kostar det $10 US per år och allt ändras automatiskt.
Jag har gjort den switchen flera gånger och aldrig tappat något på det. Varken avseende Google eller något annat.
Riktigt insiktsfull blogg! Den förtjänar ett eget DNS-namn!
Skicka en kommentar