onsdag 4 juni 2008

En eftermiddag på Microsoft

I måndags var vi på Medieinstitutet inbjudna till en inspirationseftermiddag på Microsoft. Det blev en trevlig tillställning om internet och sociala medier.

Intressanta eller snarare skrämmande siffror presenterades. En nyligen genomförd undersökning bland svenska företag visade att endast sex procent har en företagsblogg. 74 procent har aldrig använt sig av sociala medier i sin marknadsföring och bara en tredjedel lyssnar på vad som sägs om företaget utanför de traditionella medierna. I en tid då vi i allt högre utsträckning rör oss i den digitala värden och i ett land med skyhög internetpenetrering känns dessa uppgifter helt absurda och mitt val av studieinriktning, kommunikation nya medier, högst aktuellt.

Det lilla fröet "jag-vill-ut-på-företagen-och-digitalisera-marknadskommunikationen-NU!" började gro. Det kommer med all säkerhet ha antagit formen av en vacker blomma lagom till examen.

Inga kommentarer: