tisdag 15 april 2008

Internetängel

Jaha då va man inne i molnet igen, läste Fredrik Wass artikel Molnet förändrar allt i Fokus igår innan jag gick och la mig, intressant. Blev så glad över att läsa det jag alltid hävdat, att den tid vi spenderar på de digitala nätverken inte innebär att den fysiska samvaron med vänner får stryka på foten, utan tvärtom.

(ur Molnet förändrar allt:)

"En bild som ofta målas upp när det gäller sociala nätverk på internet är att det hindrar människor från att träffas i verkligheten. Och oavsett hur vi definierar vad som är socialt – att umgås med tio vänner på nätet och dela upplevelser i molnet, eller att fika med en bekant – så är bilden av den fysiskt isolerade internetmänniskan en myt. Det hävdar Jeffrey Cole från Center for Digital Future i Kalifornien som forskar kring hur internet påverkar människors liv över tid.
– Samvaro med familjen minskar inte. Samvarotid med vänner ökar till och med litet när människor börjar använda internet. Många använder tekniken för att arrangera riktiga möten, säger Jeffrey Cole."

För visst är det så att jag spenderar otaliga timmar om dagen på nätet, eller i molnet (låter härligare), tid som skulle kunna läggas på fysiska möten. Men samtidigt har denna tid i molnet inneburit (och innebär) att jag kommit väldigt nära en massa människor som jag nu, så fort tillfälle ges, försöker träffa (in real life höll jag på att skriva, fast precis som Fredrik hävdar går det inte att separera den fysiska världen ifrån den i molnet då de varje dag flätas samman. Och vad är det egentligen som säger att den digitala kommunikationen skulle vara mindre real än den fysiska.).

Nej kort och gott har internet lett till att mitt sociala liv blomstrar som aldrig förr. Internet är i allra högsta grad ett nytt sätt att umgås, så mamma nu är det dags att släppa oron över att jag skall dö som en dataeremit i all min ensamhet.

Inga kommentarer: