tisdag 2 september 2008

Trender

Vi börjar så sakteligen närma oss slutet på år 2008 och det är dags att blicka framåt på det kommande 2009.

Fredrik Wass sammanfattade för ett par veckor i en artikel på Internetworld.se, Trender du måste känna till nästa år, vad analysbyrån Gartner spår för nättrender under de kommande åren.

Grönt IT
Den ökande miljömedvetenheten kommer att ställa krav på it-branschen att minska sin miljöpåverkan samtidigt som it kan effektivisera miljöarbetet i ett större perspektiv inom industrier och företag.

Molnet (cloud computing)
Cloud computing handlar om att lägga ut datorkraft, lagring och applikationer på externa onlinesystem. En trend jag själv är förvånad över att den inte redan har blommat ut med full kraft.

Sociala nätverk
Sociala nätverk i sig är ju inget nytt men en kommande trend är, enligt Gartner, att de på allvar tar sig in i företagsvärlden. Företagen tros nu komma att integrera nätverk liknande Facebook i sina egna verksamheter, detta för att främja samarbetet anställda emellan.

Videokonferenser
Videokonferenser med hög upplösning och deltagare i naturlig storlek, med ökad "rumskänsla" som följd tror Gartner kommer att leda till större efterfrågan på dessa tjänster.

Mikrobloggande
Mikrobloggandet, med sajter som Jaiku och Twitter i spetsen, går ut på att du med en eller ett par meningar berättar för omvärlden vad du är sysselsatt med eller tänker på. Denna informationen kan sedan prenumereras på av andra användare. Gartner tror att microbloggandet, liksom de sociala nätverken, kommer att anammas av företagen i syfte att effektivisera kommunikationen mellan de anställda.

Fredrik skriver också att en övergripande trend som Gartner förutspår är att nya fenomen och tjänster slår igenom först på konsumentmarknaden för att sedan ta sig in i företagsvärlden.

En annan trend nu enligt trendwatching.com är vad de i sin senaste rapport kallar off=on.

Såhär beskriver man på trendwatching.com vad det i stora drag handlar om:

"OFF=ON More and more, the offline world (a.k.a. the real world, meatspace or atom-arena) is adjusting to and mirroring the increasingly dominant online world, from tone of voice to product development to business processes to customer relationships. Get ready to truly cater to an ONLINE OXYGEN generation even if you’re in ancient sectors like automotive and fast moving consumer goods".

Det är en spännande utveckling som du kan läsa mer om här.