onsdag 1 oktober 2008

Mobilt


"Skulle du låna ut din mobiltelefon för en dag?
Vad är det första du gör när bion är slut?
Vad tar du fram när du blir lämnad ensam vid cafébordet?

Svaren på dessa retoriska frågor visar enligt svenska mobilbyrån Mobiento hur mobilen förändrat vårt beteende de senaste tio åren." (2008-05-18 | Internetworld.se, Därför funkar reklam i mobilen)

För ett par veckor sedan höll Mobiento en föreläsning på Medieinstitutet om mobil marknadsföring. Vi fick en inblick i en spirande annonsmarknad och igenkännande exempel på vad mobilen har kommit att bli för oss idag.

Min mobil är:

Min mest personliga ägodel.

Alltid på och alltid till hands

Huben i min vardag

Prylen jag aldrig glömmer hemma

En plattform för mina kontakter


Mobil annonsering omsätter ca 50 miljoner kronor idag, vilket kan jämföras med tv- eller internet­reklam som omsätter 4 miljarder kronor vardera. Och sett till mediemarknadens totala omsättning på 32 miljarder kronor är det en mycket låg siffra.

Men mobiltelefonen är också den snabbast växande mediekanalen. Och i och med att mobilerna blir allt mer anpassade för att surfa på nätet spås marknaden en ljus framtid. Tele2:s vd Niclas Palmstierna säger i en intervju med Svenska Dagbladet (2008-09-30, De gör gemensam sak) att marknaden väntas växa till 500 miljoner kronor år 2010.

Sveriges fyra största mobiloperatörer Telia, Tele2, Tre och Telenor har nu inlett ett samarbete för att få fler annonsörer att använda mobiltelefonen som en reklamkanal.

Paketet skall göra det enklare för annonsörer att nå ut till de två miljoner användare i Sverige som surfar via mobilen och beskrivs som en ”katalysator” för att få fart på den mobila annonseringen.

I praktiken innebär samarbetet att de fyra operatörerna enas om ett särskilt annonsformat, därmed räcker det med att annonsen utformas på ett sätt för att passa alla mobilsajterna. Annonsutrymmet ska förmedlas via säljbolagen Jumptab och Adiento.

Men vad är då mobil marknadsföring?

Direktmarknadsföring.

  • Riktade sms, mms till mottagare. Kan vara egna medlemmar eller inköpta från tredje part.

Responshantering

  • Integrera kortnummer i all offline marknadsföring för enkel interaktion (till exempel: sms:a pension till 333).

Mobila webbsidor

  • En version av en webbsida helt skapad eller anpassad för mobiler.

Mobil annonsering

  • Banners för mobila portaler
  • Google Mobile

Mobilspel

Viralspridning

Om man tittar på de case som Mobiento presenterar på sin hemsida kombineras ofta olika mobila marknadsföringsformat i en och samma kampanj. Inte sällan utgör också de mobila kanalerna ett element i större medieöverskridande marknadsföringskampanjer.

Om du är nyfiken på att läsa mer om mobila kampanjer kika in på mobiento.se

Inga kommentarer: